Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing cierpi. Drastyczny spadek dostaw
fot. Boeing
Choć siedmiotygodniowy strajk mechaników Boeinga zakończył się 5 listopada, to w zeszłym miesiącu amerykański producent dostarczył jedynie 13 samolotów. Przez 11 miesięcy koncern przekazał liniom lotniczym tylko 318 nowych maszyn. Walkę z Airbusem o liczbę dostarczanych miesięcznie/rocznie samolotów Boeing przegrał sromotnie.

Rok 2024 jest trudnym rokiem dla Boeinga. Styczniowy „incydent” jeszcze bardziej utrudnił koncernowi funkcjonowanie, gdyż Federalna Administracja Lotnictwa zwiększyła nadzór nad linią produkcyjną B737 MAX, a Boeing utracił prawo do autocertyfikacji wielu podzespołów w nowych samolotach, czego efektem jest znacznie wydłużony czas certyfikacji najmniejszego i największego wariantu wąskokadłubowego samolotu nowej generacji.

Ostatnio producent stanął w obliczu poważnego strajku, w którym wzięło udział ponad 30 tys. pracowników. Akcja protestacyjna rozpoczęła się we wrześniu, a kluczowi robotnicy domagali się m.in. 40-proc. podwyżki płacy. Po ponad 50 dniach (5 listopada) Boeing porozumiał się ze związkiem zawodowym. Podwyżki będą kosztować Boeinga około 1,5 mld dolarów, co w porównaniu z łącznym kosztem akcji strajkowej jest kwotą akceptowalną, gdyż strajk wygenerował stratę ponad pięciu mld dolarów.

Ciągnące się problemy wpływają negatywnie także na liczbę produkowanych samolotów. Od 1 stycznia do 31 października Boeing zdołał przekazać liniom lotniczym 305 nowych samolotów. Comiesięczne dostawy systematycznie maleją, a październikowy „rekord”, kiedy producent dostarczył 14 maszyn (dziewięć B737 MAX, jednego B767 i cztery B787) został „przebity” w 11. miesiącu roku. W listopadzie Boeing przekazał swoim klientom jedynie 13 samolotów.

Tak kiepski wynik jest efektem strajku, który choć zakończył się 5 listopada, to robotnicy mieli czas do 12 listopada na powrót do pracy. Przez część miesiąca nie prowadzono żadnych prac produkcyjnych w przypadku programów B737 MAX oraz B767 i B777. W zeszłym miesiącu producent dostarczył dziewięć wąskokadłubowców, dwa Dreamlinery, które odebrały United Airlines i Royal Air Maroc, oraz dwa frachtowce. Po jednym B777F wzbogaciły się floty Emirates i Maersk Air Freight. Z kolei B737 MAX odebrali: Air Lease Corporation, Allegiant Air, American Airlines, Copa Airlines, Korean Air, United Airlines, i WestJet.

Produkcja nowych samolotów została w końcu wznowiona. Amerykański producent przywrócił pracę fabryki w Renton, a zakłady w Everett wznowią działalność w kolejnych dniach, więc grudniowy wynik dostaw powinien być lepszy od listopadowego, lecz całoroczny wynik będzie i tak gorszy od prognoz. Przekazanie liniom lotniczym przez 11 miesięcy zaledwie 318 samolotów znacząco odbiega od planów zarządu Boeinga, który chciałby, aby z linii montażu końcowego miesięcznie schodziło przynajmniej 38 nowych MAX-ów. W innej lidze gra Airbus, który w listopadzie zdołał dostarczyć 84 samoloty, przekazując od początku stycznia klientom 643 nowe maszyny.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X

Biznes i przemysł

Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X

Mateusz Kieruzal 14 października 2024

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Mateusz Kieruzal 04 października 2024

Zobacz również:

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing wznowił produkcję B737 MAX

Mateusz Kieruzal 11 grudnia 2024

Koniec strajku w Boeingu

Biznes i przemysł

Koniec strajku w Boeingu

Mateusz Kieruzal 05 listopada 2024

Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X

Biznes i przemysł

Boeing. Gigantyczne zwolnienia! Kolejne opóźnienie B777X

Mateusz Kieruzal 14 października 2024

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Biznes i przemysł

Strajk Boeinga wpływa na LOT

Mateusz Kieruzal 04 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5